Mediahuis Noord, uitgever van onder andere Friesch Dagblad, Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden, zoekt naar mogelijkheden om jonge nieuwsconsumenten aan zich te binden.
‘Kan MICA ons helpen om generatie Z via bestaande of nieuwe platforms aan de nieuwsvoorziening van Mediahuis te binden?’, is de vraag.
De vraag haakt in op een eerder onderzoek van Reuters Institute for the Study of Journalism en het Commissariaat voor de Media uit juni 2020, met de conclusie: ‘Jongeren en ouderen komen hierdoor op heel verschillende manieren aan hun nieuws. Ouderen (de ‘leesgeneratie’) maken nog altijd vooral gebruik van traditionele media en merken. Jongeren “kijken en/of luisteren” vooral naar nieuws.
Het project met Mediahuis Noord is in november 2021 gestart met drie stellingen:
Vervolgens gaat MICA samen met Mediahuis Noord in lijn met de MICA-werkwijze in zes fases aan de slag: Inleven – Uitdaging – Creatie – Prototype – Testen – Impact. Ontdek via deze website de voortgang van het project. De onderzoeksresultaten worden in juni 2022 gepubliceerd.