Bij MICA werken we met thematische labs: tijdelijke of structurele werkplaatsen waar studenten, onderzoekers en professionals samen experimenteren rond urgente maatschappelijke thema’s. Elk lab heeft zijn eigen focus, aanpak en netwerk van partners. Daarnaast kun je altijd communicatie- of media- of innovatievraagstukken doorsturen, dan kijken wij of we ze kunnen koppelen aan studenten.
Het MICA Lab voor Transitiecommunicatie onderzoekt en ontwikkelt de rol van media en communicatie in maatschappelijke transities, zoals de energietransitie of circulaire economie. Met het lectoraat Transformational Media van lector Bianca Harms werken studenten, onderzoekers en partners werken samen aan echte vraagstukken en creëren interventies die gedrag en bewustzijn positief beïnvloeden. Het Lab fungeert als verbindende schakel in een netwerk van living labs en deelt opgedane kennis via een digitaal platform en showcases.
Het Media Investigation Lab (MIL) is een open, interdisciplinair lab waar studenten, docenten, professionals en experts samenwerken aan één van de grootste uitdagingen van deze tijd: het herkennen en tegengaan van mis- en desinformatie. In een wereld waarin nepnieuws, deepfakes en online manipulatie steeds geavanceerder worden, biedt het MIL een krachtige leeromgeving waarin kritisch denken, digitale geletterdheid en onderzoeksvaardigheden centraal staan. Opgezet door lector Deike Schulz van het lectoraat Organisations and Social Media en aangevoerd door Anke Vellenga, docent-onderzoeker van NHL Stenden en bovengenoemd lectoraat.
Het CreAI Lab draait om de creatieve toepassingen van kunstmatige intelligentie. Studenten en makers experimenteren met AI als co-creator in media, communicatie en marketing. Hier onderzoeken we niet alleen wat AI kan, maar ook wat het zou moeten doen — met aandacht voor ethiek, eigenaarschap en verbeelding.