De wereld stond in maart 2020 van de ene op de andere dag stil. Een pandemie. Een lockdown. Deuren dicht. De samenleving op slot. ‘Binnen een week waren alle opdrachten weg, zegt Friso Visser, Creative Change Leader en Founder van Brain Fuel, een bedrijf dat een methodiek heeft ontwikkeld om op een volledig nieuwe manier te brainstormen om matige ideeën in goede ideeën te veranderen.
‘Gemopper, onzekerheid. Dat waren de eerste reacties na die mededeling. Een donderslag bij heldere hemel. Maar we zijn creatief en innovatief. Als wij er niet in zouden slagen om een weg vooruit te vinden, wie dan wel?’ Friso Visser refereert in dat kader aan een Chinees spreekwoord, dat hier op neerkomt: ‘Als de wind van verandering waait, bouwen sommige mensen muren en anderen windmolens.’
Het credo in de dagen na de eerste lockdown werd: ‘Evolve or die.’ De hamvraag was: ‘Wie doet er nou een brainstorm online.’ Het antwoord volgde snel. ‘Wij zijn binnen een week de eerste online hackathon van Nederland gaan optuigen en een week later gaven we online brainstorms. Het is gelukt. Op een kwalitatieve manier. Tot tevredenheid van onze klanten en onszelf. Daar ben ik trots op.’
De vraag is of die online manier van werken blijvend is. Friso: ‘We zullen ongetwijfeld weer terugvallen op ons oude patroon, weer lekker fysiek bij elkaar komen. Ook al omdat we de sociale en emotionele kant daarvan zo gemist hebben. Maar we hebben wel aan iets anders geproefd. Een tweede manier van werken. En leren we vanzelf hoe het in de toekomst het best vormgegeven kan worden.’
De coronacrisis heeft iedereen geleerd om creatief te zijn, is de overtuiging van Friso Visser. ‘Adaptievermogen, skills om te improviseren. Die heeft iedereen aangesproken, in meer of mindere mate. Dat zou je ook de winst van zo’n crisistijd kunnen noemen.’
Het zijn ook de vaardigheden die nodig zijn in een proces om te innoveren. ‘Iets nieuws van waarde maken is creëren. Of dat nu een kunstwerk, een grapje, een tekening of een uitvinding is. De vervolgstap is innoveren, het toepassen en implementeren van de innovatie. Geen innovatie zonder creatie. Maar het idee is misschien 1%, het toepasbaar maken van een idee en de gedrevenheid die daarvoor nodig is, zit in de overige 99%.’
Dit maakt de vorming van een Media Innovatie Campus in de ogen van Friso Visser ook lastig, maar tegelijk uitdagend. ‘Want we moeten hier in de regio af van het ‘terp-denken’, dat kennelijk diepgeworteld is in de cultuur en de mentaliteit. Ieder doet zijn eigen dingetje op zijn kleine terpje. Terwijl we samen moeten staan, één grote terp moeten bouwen. Niet denken als een egosysteem, maar in een ecosysteem. Als dat lukt, wordt de Media Innovatie Campus een succes.’